ADHD
ADHD is een veelgehoorde term. Maar wanneer is een kind wat aan de drukke kant, en wanneer is er echt sprake van ADHD? Om meer duidelijkheid te krijgen over wat ADHD nu precies inhoudt en om vermoedens van ADHD te controleren hieronder wat meer informatie.
Wat is ADHD?
ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Een kind met ADHD bezit een niet bij de leeftijd passende aandachtsstoornis, hyperactiviteit en impulsiviteit. Kinderen met ADHD vertonen dus chaotisch en impulsief gedrag.
Aandachtsstoornis
Kinderen met een aandachtsstoornis zijn snel afgeleid (bij het zien van iets nieuws erop af gaan), kunnen niet lang ergens onafgebroken de aandacht bij houden (zijn het speelgoed waar ze mee spelen al snel beu) en zijn onvoldoende alert (niet bedacht op gevaar).
Hyperactiviteit
Hyperactiviteit uit zich vaak in motorische onrust (zoals bijvoorbeeld friemelen en spelen met voorwerpen, draaien van het hoofd, wiebelen op een stoel) en overbeweeglijkheid (voortdurend opstaan en rondlopen).
Impulsiviteit
Impulsiviteit komt naar voren in het ongecontroleerde gedrag van kinderen die ongevoelig lijken voor de gevolgen en slechts plezier op korte termijn nastreven. Verder kiezen ADHDers vaak voor een te snelle, vaak onjuiste oplossing van een probleem.
De ontwikkelingsstoornis ADHD wordt vaak onderverdeeld in 3 groepen: aandachtsgestoord, hyperactief-impulsief en een combinatie van deze twee.
Wat is de oorzaak van ADHD
Wetenschappelijk onderzoek wijst aan dat ADHD ontstaat door een combinatie van verschillende factoren. Zo spelen erfelijkheid, ontwikkeling van de hersenen en de sociale omgeving een rol bij de vorming van ADHD. De oorzaak van ADHD ligt dus in het samenspel van deze factoren.
Doordat ook de sociale omgeving een rol speelt bij het ontstaan van ADHD kunnen, door het optimaliseren van deze omgeving de, gevolgen van de stoornis voor een deel opgevangen worden. Dat wil zeggen dat de omgeving van je kind (jullie als ouders en de school) de gevolgen van ADHD positief kunnen beïnvloeden. Je kunt je kind dus helpen!
Daarbij is het natuurlijk wel van belang dat je er als ouders zo snel mogelijk achter komt als je kind deze aandoening heeft. Een vroegtijdige diagnose voorkomt dat een kind overvraagd wordt en daardoor een ontwikkelingsachterstand oploopt.
Herkennen van ADHD
Als ouder kan je een belangrijke rol spelen in het vroegtijdig herkennen van signalen die kenmerkend zijn voor ADHD. Hieronder is een korte lijst met kenmerken opgesteld. Let op! Sommige van deze signalen horen gewoon bij een normale ontwikkeling van het kind. Zo heeft een kleine peuter veel meer moeite met stilzitten en geconcentreerd puzzelen dan een kind dat al naar de basisschool gaat. Dat betekent dus dat je je niet direct zorgen hoeft te maken bij het herkennen van jouw kind in enkele kenmerken, deze kenmerken alleen zijn dus onvoldoende tot het stellen van een ADHD diagnose. Wel is het zo dat wanneer de meerderheid van de kenmerken van toepassing is op jouw kind, dit een indicatie kan zijn voor ADHD.
Kenmerken:
-Het moeite hebben met aandacht houden bij taakjes of spel;
-Het moeite hebben met aandacht houden bij details, maken van slordigheidsfouten;
-Het moeite hebben met luisteren naar wat er gezegd wordt;
-Het niet volledig opvolgen van aanwijzingen en/of opdrachten;
-Het niet afmaken van taken;
-Het moeite hebben met taken organiseren en/of overzien;
-Het vermijden van taken waar langerdurende mentale inspanning bij nodig is; Zo zal je kind bijvoorbeeld niet zoveel interesse hebben in het (voor)lezen van een boek of het maken van een puzzel.
-Het verliezen van dingen die nodig zijn voor het uitvoeren van taken of activiteiten;
-Het vlug afgeleid zijn door externe stimuli;
-Het vaak vergeetachtig zijn bij dagelijkse bezigheden;
-Het constant friemelen/ frunniken;
-Het opstaan van de stoel in situaties waarbij verwacht wordt dat hij moet blijven zitten;
-Rondrennen of klimmen in situaties waar dit niet gepast is;
-Het moeite hebben met het uitvoeren van rustige activiteiten;
-Het uitflappen van antwoorden voordat de vraag geheel gesteld is;
-Het moeite hebben met wachten op zijn beurt.
link: www.allesoverkinderen.nl
zondag 29 november 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten